Om scenografien
Scenebillederne
Sædvanligvis domineres scenebilledet af Teaterselskabets egne kostumer. Når der spilles i fri luft eller på turné udvælges som regel en ramme, der understøtter skuespillenes stil i øvrigt. Således f.eks. Holbergkomedierne i Den Gamle By og Euripidestragedierne i Glyptotekets Festsal.
Koret i ADROMACHE, Ny Carlsberg Glyptotek 2006
Til opsætningerne i Helsingør Theater producerer Teaterselskabet selv sine dekorationer. Scenebillederne her tilpasses de praktiske behov for scenegangen og afstemmes koloristisk efter kostumeringen. Der tilstræbes ikke en efterligning af 1700-tallets scenebilleder, men motiverne refererer til skuespillenes univers og alluderer til barokken eller klassicismen. Teaterselskabet har pt. 8 forskellige scenebilleder i sit magasin.
Bagtæppet til opsætningerne af ORESTES i 2009 og HIPPOLYTOS i 2014 er inspireret af Grand Trianon i Versailles. Da handlingen udspiller sig på Peloponnes hhv. i Argos og i Troizen, er søjlernes orden ændret fra ionisk til dorisk.
Sætstykkerne kan referere til konkrete kunstværker fra barokken og klassicismen.
Sætstykker til opførelsen 2014 af HIPPOLYTOS: Afrodite anadyomene, akryl på masonite h. 241 cm. – Forlæg: Pierre Legros d.æ.: Vénus Richelieu (1685-89), marmor. Versailles. Foto fra brochure 2010 - Artemis, akryl på masonite, h. 236 cm. – Forlæg: Carl Philipp Glume: Diana (o. 1770), sandsten, Tierpark Berlin. Foto: Lotse 2011
Bevægeligt sætstykke til uropførelsen 2009 af Johan Ludvig Heibergs DON JUAN (1814): Rytterstatue af Commandanten, akryl på masonite h. ca. 280 cm. Forlæg: Thorvaldsen: Rytterstatue af kurfyrsten af Bayern Maximilian I (1833-35), gips, Thorvaldsens Museum. Foto: Pernille Klemp
Lyssætningen
Skuespillene i fri luft opføres normalt i dagslys, og solens højde og stilling medtænkes. Spilles der inden døre, sættes lyset, så indtrykket ikke kommer til at afvige meget fra teaterbelysningen i 1700-tallet. Dengang opfattede man scenen som en del af teatersalen, der var oplyst i sin helhed, så skuespillerne kunne se tilskuerne – og tilskuerne hinanden. Vi lægger vægt på at fastholde også dette element af det gamle teaters univers. Derfor spiller vi altid med tilskuerrummet oplyst.
“Collegium politicum” fra DEN POLITISKE KANDSTØBER bag Møntmestergaarden i Den Gamle By. På grund af slagskyggen fra vest kan der her ikke spilles efter kl. 16.
Lyset over scenen til JUULE-STUEN i Helsingør Theater i Den Gamle By kommer hovedsageligt fra rampen. Jernovnen og dens omgivelser på bagtæppet efterligner Hobergs egen ovn på Tersløsegaard.